אגרנות כפייתית – התופעה והטיפול בה

אגרנות כפייתית

תופעת האגרנות הכפייתית

כל תכולה שנאגרה מיועדת לפינוי. אספתם מהרחובות גרוטאות ישנות? מצאתם רהיטים שבורים שחשבתם לתקן בבוא העת? לקחתם בגדים שמצאתם כי חשבתם שאי פעם תלבשו אותם? מצאתם חפצי נוי, אבל מעולם לא מצאתם מקום להניח אותם? ובינתיים אגרתם ואגרתם, צברתם וצברתם, העמסתם בכל חדרי הבית, במחסן, בעליית הגג או בחצר את התכולה המרשימה שלא באמת תמצאו לה שימוש אי פעם. זה הזמן להתעשת ולהחזיר את השפיות אל החיים שלכם. היפטרו מכל החפצים שאגרתם ותבינו שאגרנות היא התנהגות לא שגרתית שמשפיעה על איכות החיים שלכם ולא לטובה. הזדמנות מצוינת לטפל בה.

האגרן ותחביבו

אגרנות כפייתית כשמה כן היא – אגירה – אלא שהיא נעשית לא לשם מטרהברורה, אלא מתוך צורך האגירה. אגרן יכול לאגור כל דבר, הוא יכול לחפש שעות אולמצוא באופן אקראי חפצים שנותרו מיותמים ברחובות, לאסוף אותם אל ביתו, וכבר מדמייןבדמיונו כיצד יתקן אותם, ישפץ, יצבע, כשלמעשה הוא מניח אותם באחד החדרים ולא מוצאלהם שימוש.

מה הבעיה עם האגרנות הכפייתית?

הבעיה של אגרנות כפייתית היא שהיא משתלטת על החיים ועל מרחב המחיה שלכם. תאגרו עוד ועוד ולא יהיה לכם מקום להניח את כל האטרקציות החדשות. תפגעו בתברואה של הסביבה כשתאגרו קופסאות ישנות, דברים בלויים ומעופשים, רהיטים שבורים. הפגיעה התברואתית תגרום למזיקים להגיע אל ביתכם, והרי אף אחד לא רוצה לפגוש באמצע הלילה חולדה מנצנצת מהמטבח או מקק מונח על השידה. ככל שהמקום לא שומר על סטריליות, זוהי התוצאה.

איך מטפלים בבעיית האגרנות?

אגרנות כפייתית נובעת מסיבות שונות ומשונות וכדי להבין מה הסיבה שגרמה לפלוני אלמוני לאגור חפצים אל ביתו צריך להבין לעומק באמצעות איש מקצועי כמו פסיכולוג. לרוב, האגרנות נובעת מחרדה כלשהי ומצורך באחיזה כל שהיא, אבל יש סיבות נוספות ולפעמים זו סתם בדיקת גבולות. כך או כך, צריך לטפל בבעיית האגרנות הכפייתית כי היא משתלטת על החיים, ולהתחיל מפינוי התכולה המיותרת ומהחזרת הדירה למצב נורמלי של ניקיון וחיטוי, מקום הראוי למגורים.