רוצים להתחיל תהליך של פינוי בינוי? מה השלבים

פינוי בינוי

תוכניות פינוי בינוי, או בשמו המקצועי תמ"א 38 ב', נועדו ליצור התחדשות עירונית ולהוביל להרס מבנים ישנים ו/או מסוכנים והקמת בניינים חדשים בשטח המגרש. מדובר בתוכנית אשר אושרה בממשלה ב-2005 ומאפשרת לבעלי דירות ישנות לקבל דירה חדשה בבניין רב קומות שיוקם על במקום הבניין או המבנה הקיים. בתים צמודי קרקע מהווים יעד נוח להקמת רבי קומות כאשר הבעלים שלהם מקבלים דירה חדשה לחלוטין במקום הנכס שהיה להם. העסקה משתלמת לשני הצדדים, מאחר שהיזמים מקבלים מגרש, מקימים רב קומות ומוכרים את הדירות החדשות והדיירים מקבלים דירה במחיר גבוה מזו שהייתה ברשותם, כאשר לרוב מדובר על בנייני רכבת משנות ה-50 וה-60. אם אתם רוצים להתחיל תהליך של פינוי בינוי, חשוב קודם כל לבדוק בעירייה אם הדבר אפשרי מבחינה חוקית, האזור אכן מוכרז כמתאים לתוכנית זו, ואין מגבלות גובה או שימור באזור, ורק אז לצאת לדרך.

תהליך של פינוי בינוי דורש הסכמה של 80 אחוז מהדיירים בבניין. כדל קבל הסכמה כזו יש להציג תוכניות מפורטות של יזם אמין שיסביר היטב את התוכנית ויקבע לוח זמנים. מדובר פה בפרויקט גדול שנמשך שנים וכרוך בעלויות גבוהות ליזמים ובמציאת פתרון חלופי לדיירים. בזמן הבנייה מועברים הדיירים לדירות שכורות במימון מלא של החברה היזמית. מאחר שמדובר בהוצאות גדולות ויש סכנה שהקבלנים יפשטו רגל ובעלי הדירות והדיירים ייתקעו ללא דירה חדשה – אסור לחפש "מציאות" וחובה לעבוד רק עם חברות אמינות ובעלות ניסיון אשר מזמינות אתכם לצפות בפרויקטים בהם היו מעורבות.

תהליך של פינוי בינוי דורש התקשרות עם חברה קבלנית, אשר עורכת את המדידות והבדיקות שלה במטרה לאשר שיש כדאיות מבחינתה לפרויקט. אם התשובה חיובית, נציגי החברה יקבעו פגישה עם נציגות דיירים נבחרת במטרה לקדם את הבנייה, ויהיה צורך במינוי עורך דין מלווה, וגם פה חשוב לבחור בעו"ד בעל ניסיון והמלצות וללא ניגודי אינטרסים מובנים, ואז נותר לחכות להיתרי הבנייה של הוועדה המקומית ובהמשך הוועדה המחוזית, לאחר שמיעת כל ההתנגדויות.